Materiaal downloaden
Vul je gegevens in en we sturen het bestand direct naar je e-mailadres toe.
Vul je gegevens in en we sturen het bestand direct naar je e-mailadres toe.
Met het onderstaande formulier vraag je eenvoudig materiaal op.
1 op de 8 medewerkers wordt gepest. Dit betekent dat 1,2 miljoen Nederlanders te maken hebben met pesten, intimidatie of discriminatie op het werk. Zo ook bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Een werknemer vroeg hulp aan haar leidinggevende maar kreeg deze niet. Nu staat ze tegenover haar werkgever in de rechtbank. Hoe kan je dit voorkomen?
Madeleine Lamers’ advocaat noemt het ‘een trieste zaak’. De werknemer werd door haar collega’s gepest, nadat ze al vier jaar werkzaam was bij de SVB. Ze heeft het aangekaart bij haar leidinggevende, maar die gaf terug dat ze zelfreflectie mist en zich onprofessioneel gedroeg. Ze werd door haar baas uitgemaakt voor ‘kleuter’.
In de rechtbank hoopt ze haar gelijk te halen. Madeleine wil een onderzoek naar het pestgedrag en haar baan terug. Daarnaast wil ze haar opleiding afmaken die ze alleen daar af kan maken. Nu zit ze al een paar maanden thuis, maar na haar re-integratie wil ze terug komen. De SVB ziet dit niet zitten en wil haar ontslaan, maar dit mag niet van de kantonrechter.
Subtiel pesten
De SVB-medewerker is niet de enige die gepest wordt op het werk. Laura Willemse van Stichting Pesten op de Werkvloer geeft aan dat er in de afgelopen jaren al meerdere rechtszaken zijn geweest. Het ging hierbij om buitensluiten, achterhouden van belangrijke informatie, uitschelden en intimidatie. Subtiel pesten is vaak moeilijk te bewijzen en gaat vaak langer door. Pesten kan iedereen overkomen. Werknemers vinden het vaak moeilijk om aan te geven als ze gepest worden. De schuld wordt vaak bij zichzelf gezocht, terwijl het juist belangrijk is dat leidinggevende de pesterijen serieuzer neemt. Wel is het vaak zo dat de leidinggevende de pester is, dan wordt dit alweer lastig.
Preventie van pesten
Mocht je gepest worden dan is het belangrijk om dit direct te bespreken met een collega, leidinggevende of vertrouwenspersoon en leg de schriftelijk vast. Wacht daar niet te lang mee. Hoe langer het duurt, hoe lastiger het wordt om eruit te komen. Confronteer daarnaast de pester. Ga hierbij sterk staan. Straal kracht uit en kijk iemand in de ogen en vraag direct waarom die persoon vaak vervelende opmerkingen maakt en laat een stilte vallen. Dit zorgt voor een ongemakkelijk gevoel bij de ander. Wees krachtig, maar niet vijandig. Bereid waar nodig een standaard opmerking voor, zodat je direct terug kan reageren. Zo voorkom je een gevoel van onmacht.
Bron: RTL Nieuws