Materiaal downloaden
Vul je gegevens in en we sturen het bestand direct naar je e-mailadres toe.
Vul je gegevens in en we sturen het bestand direct naar je e-mailadres toe.
Met het onderstaande formulier vraag je eenvoudig materiaal op.
Als docenten ervaren we soms een gevoel van machteloosheid. In ons schoolleven is Instagram niet meer weg te denken. Begonnen als een simpele foto-app in 2010, is Instagram nu uitgegroeid tot een volwaardig sociaal ecosysteem waar tieners gemiddeld 2 uur per dag doorbrengen. Maar hoe gevaarlijk is Instagram nu eigenlijk?
Eerlijk gezegd biedt Instagram veel positieve mogelijkheden. Creativiteit tonen, connectie maken met mensen met dezelfde gedachten en inspiratie opdoen. Veel jongeren vinden via Instagram communities waar ze zich thuis voelen en gelijkgestemden ontmoeten die dezelfde interesses delen. Maar er schuilt een schaduwkant achter dit glimmende oppervlak.
Instagram’s algoritme is ontworpen om aandacht vast te houden, niet om het welzijn van je leerlingen te bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat overmatig gebruik van Instagram kan leiden tot:
Het is geen toeval wanneer je over iets praat en het ineens in je Instagram-feed verschijnt. Instagram verzamelt onvoorstelbaar veel gegevens over zijn gebruikers. Van locatiegeschiedenis tot browsegedrag, alles wordt opgeslagen en geanalyseerd.
Het is niet ongewoon dat leerlingen slachtoffer worden van achtervolging door valse profielen die met opzet zijn aangemaakt om hen te kleineren of kwalijke roddels te verspreiden. De privacy en afstand die het concept sociale media met zich meebrengt, maakt het risico om de grens over te gaan veel groter.
Je wilt waarschijnlijk niet dat je leerlingen volledig stoppen met Instagram – verbieden werkt toch niet. Maar je kunt ze wel weerbaar maken. Hier zijn enkele bewezen strategieën:
Organiseer workshops waarin leerlingen leren kritisch te kijken naar wat ze online zien. Laat ze nadenken: wie heeft dit gemaakt? Met welk doel? Is dit echt of bewerkt? Bij WeLoveSociety hebben we hiervoor speciale lesprogramma’s ontwikkeld.
Hoe vaak zeggen we niet: “Leg dat ding nou eens weg”? Maar hebben we werkelijk een open gesprek over waarom ze zo verknocht zijn aan die app? Door oprecht nieuwsgierig te zijn naar hun online ervaringen, blijf je in verbinding.
De juiste privacy-instellingen kunnen veel problemen vermijden. Organiseer een praktische sessie waarin leerlingen hun accounts doorlopen en beveiligen. Onze online privacy workshop kan hierbij helpen.
Wat gebeurt er als je een week zonder Instagram leeft? Daag je leerlingen uit voor een experiment en bespreek de resultaten. Vaak zijn ze zelf verbaasd over hoe verslaafd ze eigenlijk waren.
We zien vaak dat jongeren die regelmatig digitale pauzes nemen, meer oog krijgen voor de wereld om hen heen. Ze merken de kleine dingen weer op: een gesprek met een vriend zonder afleiding, de geluiden in een park, of simpelweg genieten van een moment zonder het te moeten vastleggen voor sociale media.
Is dat niet wat we uiteindelijk willen voor onze leerlingen? Dat ze volop in het leven staan, in plaats van het door een scherm te bekijken?
Officieel moeten gebruikers minimaal 13 jaar zijn om een Instagram-account aan te maken. In de praktijk is er echter nauwelijks controle op deze leeftijdsgrens. Veel jongere kinderen hebben al accounts, vaak met toestemming van hun ouders. Als school is het belangrijk om te weten dat de officiële gebruiksvoorwaarden deze minimumleeftijd hanteren.
Let op gedragsveranderingen zoals plotselinge teruggetrokkenheid, verminderde schoolprestaties, angst om naar school te gaan, of een afkeer van technologiegebruik. Vaak willen leerlingen niet meer over sociale media praten of worden ze juist zeer geheimzinnig over hun onlineactiviteiten. Open gesprekken en een vertrouwensband zijn essentieel om dit vroeg te signaleren.
Technisch gezien is dit mogelijk, maar bedenk dat leerlingen dan simpelweg overschakelen op hun mobiele data. Een effectievere aanpak is educatie en bewustwording, in plaats van verbieden. Betrek ouders bij dit gesprek en zorg voor een gezamenlijke aanpak, zodat het blokkeren op school niet leidt tot excessief gebruik thuis.
Organiseer ouderavonden specifiek over sociale media, deel informatiebrieven met concrete tips, en bied laagdrempelige spreekuren aan waar ouders met vragen terechtkunnen. Veel ouders worstelen met hoe ze het online gedrag van hun kinderen moeten begeleiden. WeLoveSociety verzorgt workshops die je kunt inhuren om het kennisniveau en de vaardigheden van de deelnemers te verhogen, die ze direct na de workshop of voorlichting kunnen toepassen.
Handel snel, maar doordacht. Zorg voor een duidelijk protocol dat gevolgd kan worden. Documenteer alle relevante informatie en betrek indien nodig vertrouwenspersonen, schoolleiding en ouders. Bij ernstige incidenten zoals bedreiging of verspreiding van ongepast beeldmateriaal kan het nodig zijn de politie in te schakelen. Vergeet niet om nazorg te bieden aan alle betrokkenen.
Instagram is niet inherent goed of slecht – het is een krachtig gereedschap dat verantwoordelijk gebruikt moet worden. Onze taak als docenten is niet om jongeren weg te houden van sociale media, maar om ze te leren er bewust mee om te gaan.
Heb je vragen of wil je meer informatie over hoe WeLoveSociety jouw school kan ondersteunen? Neem gerust contact met ons op. Samen maken we het digitale landschap veiliger voor de volgende generatie!