Materiaal downloaden

Vul je gegevens in en we sturen het bestand direct naar je e-mailadres toe.

Voornaam *
Achternaam *
E-mailadres *
Telefoonnummer *

Hiermee stemt u in dat wij eenmalig contact met u mogen opnemen

Materiaal opvragen

Met het onderstaande formulier vraag je eenvoudig materiaal op.

Voornaam *
Achternaam *
E-mailadres *
Telefoonnummer *
Opmerking *

Online Verleidingen

We zijn meer online dan ooit. Naast alle mogelijkheden die het biedt geeft het ook veel verleidingen. Denk aan online gamen, influencers, Instagram en fake news. Binnen onze voorlichting online verleidingen gaan we dieper in op wat er achter deze verleidingen zit en kijken we hoe makkelijk jij wordt beïnvloed.

Max. 30 personen
Bovenbouw basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs
45 – 60 minuten

Contact

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Onze werkwijze

Het doel van deze voorlichting is om leerlingen inzicht te geven in het eigen gedrag en de daarbij behorende consequenties. Wanneer word je verleid en wat kun je doen als je de controle dreigt te verliezen?

Tijdens deze interactieve voorlichting besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:

  • Inzicht in online verleidingen
  • Positieve kanten en risico’s van online verleidingen
  • Handvatten hoe je om kan gaan met online verleidingen

Binnen de voorlichting online verleidingen kies jij waar we de nadruk op. leggen. je kunt kiezen uit de volgende drie onderwerpen:

  • Gamen
    Gamen is een populaire hobby. Bijna alle jongeren gamen. Het zorgt voor ontspanning, plezier, ruimtelijk inzicht en zelfvertrouwen. Jongens gamen vaker dan meisjes. De vraag blijft alleen: wat als dit te ver gaat en het omslaat in een verslaving?
  • Sociale media
    ‘No picture no proof’ is een gezegde wat we vaak horen. Ons sociale leven speelt zich voor een groot deel online af. Ook sociale media brengt online verleidingen met zich mee. Meer meisjes dan jongens zijn bezig met platformen zoals Instagram en proberen zoveel mogelijk volgers te krijgen. Hoe makkelijk word jij online verleid om steeds verder te gaan?
  • Fake news
    Online verleidingen in nepnieuws. Als er ergens een ramp gebeurt aan de andere kant van het land of ergens in de wereld weten we dat binnen een minuut. Vaak komt er op zo’n moment een overload aan nieuws op ons af. Wie spreekt de waarheid? Ook in bijvoorbeeld advertenties en WhatsApp berichten kan het soms lastig zijn het neppe van het echte te onderscheiden. Hoe makkelijk geloof jij wat je leest?

Ervaringen van klanten

Denieuweveste_logo_2018
"De voorlichting zet leerlingen aan het denken over hun eigen gedrag... dat is mooi om te zien."
Sander Groen
Teamleider VMBO Onderbouw, De Nieuwe Veste
nieuwe-logo-znbl
"De inhoud van de les heeft betrekking op de hedendaagse problemen die zich onder de jeugd voordoen, ongrijpbaar lijken te zijn en voor ouders moeilijk op te pakken zijn. Zij staan te dicht bij hun kinderen en daar neemt een puber toch niets van aan."
Docent
De Zonnebloemschool, Emmeloord
logo
"Wij vinden het heel belangrijk dat onze leerlingen op een verantwoorde manier kennis maken met de online wereld en zich bewust zijn van de consequenties hiervan. De leerlingen moeten in de wereld van mediawijsheid bewust worden van hun eigen gedrag. Als school hebben wij het afgelopen schooljaar gekozen voor #welovesociety. Zij hebben een aantal goede voorlichtingen aan verschillende klassen gegeven betreffende Online Privacy en Cyberpesten. Daarnaast hebben zij ook en ouderavond verzorgd. Het is heel belangrijk dat er bij de leerlingen een stukje bewustwording gaat plaatsvinden. Daarom hebben wij ervoor gekozen om ook in schooljaar 2019/2020 een samenwerking met #welovesociety aan te gaan. Wij hopen hiermee te bereiken dat onze leerlingen inzicht hebben in de voordelen en gevaren van de online wereld."
Tineke Meijerin
Directrice, Het Agnieten College Nieuwleusen
welovesociety_Logo_De-Twijn
"Verwondering, begrip, verdieping en enthousiasme worden besproken binnen de lessen van WLS over de verschillende valkuilen binnen de digitale wereld."
Madelon Vegterlo- van der Spek
Leerkracht, VSO de Twijn
welovesociety_Logo_De-Twijn
"Het is ook belangrijk dat de vervolglessen worden ingepland. Ik merk dat iedere klas, naar aanleiding van het lesmateriaal en de voorlichting, andere vragen heeft en dat elke groep een compleet ander gesprek oplevert. Bij het behandelen van vragen en opmerkingen uit de verschillende klassen, merk je hoeveel behoefte er is om zaken die op het internet/sociale media gebeuren, te bespreken."
Henrieke Labots
Docent, VSO de Twijn